Nihad Sami Banarlı için, sadece bir edebiyat
araştırmacısı ve tarihçisi demek yeterli değildir. Roman, şiir, tiyatro,
hikâye, makale, fıkra ve deneme türleriyle de yakından ilgilenmiş; bu alanlarda
övülmeye değer eserler ortaya koymuştur. Fakat zamanını daha çok edebiyat
tarihçiliğine ayırmıştır. Onun için de bu unvanla takdir edilmektedir. Nihad
Sami Banarlı edebiyat tarihçisi, şair ve edebiyat öğretmenidir.
Nihat Sami, Trabzon kökenli bir ailenin oğludur.
Trabzon`un Alemdarzâdeler soyuna mensuptur. Dedesi, Fatih Sultan Mehmet`in
bayraktarlığını yaptığı için bu sıfatla anılmışlardır. Dedesi Hilmi Efendi,
İstanbul`da kurulan ilk Osmanlı Meclis-i Mebusan`ında Trabzon mebusu olarak
vazife görmüştür. Kendisi aynı zamanda Müretteb Divanı olan bir şairdir.
Banarlı`nın babası İlyas Sami Bey de bir vatan şairidir. Yani Nihat Sami, şair
kökenli bir aileden gelmektedir. Zaten kendisi de lise yıllarında hece ve arûzla
şiirler yazmıştır. Fakat şairliğini ileri götürememiştir. Daha doğrusu edebiyat
tarihi ve diğer türlerle ilgilendiği için, şiire yeterli zaman
ayıramamıştır.
1907'de
İstanbul'da doğan Nihat Sami, "Somyarkın" olan soyadını Banarlı
olarak değiştirdi. Ayrıca Emin Bayraktaroğlu imzasını da kullandı. Babası
Mutasarrıf İlyas Sami Bey ile annesi Hafize Nadire Hanım'dır. Vefa Sultanisi
Orta Kısmı'nı (1924), İstiklal Lisesi'ni bitirdi (1927). Yüksek Öğretmen Okulu
öğrencisi oldu. Ardından İÜEF Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'nü bitirdi (1930).
Aynı yıl Edime Lisesi'nde göreve başladı. Sonra Kabataş Lisesi ve 1943'te
Galatasaray Lisesi'nde edebiyat öğretmenliği yaptı. 1946'da İstanbul Erkek
Öğretmen Okulu'na atandı. Özel Işık ve Şişli Terakki liselerinde ders verdi.
1947'de İstanbul Eğitim Enstitüsü yanı sıra 1950'de İstanbul Yüksek Öğretmen
Okulu'nda çalıştı. 1959-1962 arası İslami Türk edebiyatı dersleri verdi.
1957'de Yüksek Öğretmen Okulu müdürlüğüne getirildi. 1969'da kendi isteğiyle
emekli oldu.
Edebiyata
ortaokul öğrenciliği yıllarında heceyle ve aruzla yazdığı şiirlerle ilgi duydu.
Oyun ve öykü denemeleri yaptı. Kızıl Çağlayan ve Yuvanın Şarkısı adlı manzum
piyesleri MEB'in açtığı yarışmayı kazandı, bakanlık yayınlan arasında
kitaplaştı (1933). Ayrıca Kızıl Çağlayan (Bu Vatan Bizimdir adıyla, yön. N.
Saydam, 1958) film yapıldı. İlk yazıları Edirne Halkevi' nin çıkardığı Altıok
dergisiyle görev yaptığı lise ve öğretmen okullarındaki dergilerde basıldı.
İstanbul'da Orhun, Ötüken, Atsız'da yazdı. 1940 sonrası Sedat Simavi'nin
Yedigün dergisinde edebiyat sayfasını yönetti. Hürriyet'te "Edebi
Sohbetler" başlığında yazılar yayımladı (1948). Liseler için hazırladığı
edebiyat ders kitaplarıyla tanındı. Meydan dergisinde edebiyat söyleşileri
yazdı: Yahya Kemal Enstitüsü kurucularından olan Baharlı, şairin eserlerini on
üç kitapta bir araya getirdi.
MEB
"1000 Temel Eser" ve "Çağdaş Türk Yazarları"
komisyonlarında üye ve başkan olarak bulundu.
Nihat Sami Banarlı'nın Eserleri
Araştırma-İnceleme:
- Yahya Kemal Yaşarken (1959)
- Yahya Kemal'in Hatıraları (1960)
- Türkçe'nin Sırları (1940)
- Şiir ve Edebiyat Sohbetleri (3 cilt, 1951-1954)
- Resimli Türk Edebiyatı Tarihi (2 cilt, 1948-1975-1979)
- Dasitan'i Tevarih'i Müluk'i Ali Osman ve Cemşid ve Hurşid Mesnevisi(Ahmedi) (1933)
- Namık Kemal ve Türk Osmanlı Milliyetçiliği
- Büyük Nazireler Mevlid ve Mevlid'de Milli Çizgiler
- Edebi Bilgiler (1940)
- Metinlerle Edebi Bilgiler (3 cilt, 1955-1960)
- Metinlerle Türk ve Batı Edebiyatı (Lise I-II-III, 1960)
- Başlangıçtan Tanzimata Kadar Türk Edebiyatı Tarihi
- Fatih'in Zafer Sırları
- Bir Dağdan Bir Dağa (1984)
- Tarih ve Tasavvuf Sohbetleri (1984)
- Kültür Köprüsü (1985)
- İstanbul'a Dair (1986).
Tiyatro:
- Kızılçağlayan (manzum piyes,1933)
- Bir Yuvanın Şarkısı (manzum piyes, 1933)
Roman:
- Bir Güzelliğin Romanı (Hürriyet gazetesinde tefrika)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder