
Osmanlılıarda
‘’terbiye’’olarak ifade edilen eğitim ; belli bir konu da bir bilgi bir bilim
dalında nitelikli insan yetiştirme ve geliştirme etkinliğidir.Eğitim
faaliyetine yani amaca ulaşmada öğretim faaliyetinden yararlanılır.Bu nedenle
öğretim eğitimin bir parçasıdır.Osmanlılarda ‘’tedris’’ ya da’’talim’’diye
adlandırılan öğretim belli bir amaca göre gerekenbilgileri verme işidir.Buna
göre eğitim ve öğretimin amacı ; insanlara gerekli olan bilgi, kültür,değer ve
bir takım davranışların kazanılmasıdır.Osmanlı devletinde eğitimin iki boyutu
vardır.Bunlar;
1-Kişilere
geçerli bilgileri aktarmak
2-Hedeflenen
amaçları gerleştirmek için kurulmuş olan kurumlar ile eğitim ve öğretim yapmak.
Osmanlı
Devletinde eğitim basamaklar halinde oluşuyordu.Bu basamağın temel taşını
sübyan mektepleri oluşturuyordu.Burada eğitim görmenin belli bir süresi
bulunmuyırdu .5-6 yaşlarında eğitim başlanırdı ve eğitim
öğrenci o bilgileri tam anlamıyla öğrendiide biterdi.Sübyan mektebini bitiren
öğrencilerin eğitim hayatı medreselerde devam etmekteydi. Medreseler Osmanlı devletine
uygun ,paralel bir şekilde gelişmiştir çünkü medreseler islam sistemine göre
eğitim veriyordu.Medrese sıbyan mektebinden sonra orta,lise yüksek okul ve
üniversite eğitimi veren,islami kimliği sebebi ile de sadece Müslümanların
gittiği eğitim kurumuydu.Medrese kelime anlamı ile ‘talebenin eğitim gördüğü
yer ‘ anlamına gelmektedir.Medreseden mezun olan öğrenciler
kadılık,müftülük,nişancılık,defterdarlık ve cami görevlisi gibi görevlere
atanırdı.Medreselerde eğitim veren kişilere ‘’müderris’’
denilmekteydi.Müderrisler nakli bilimlerde islam dinine ait konular ele
almaktaydı.Tefsir,fıkıh,kelam,siyer nakli bilimlerdendir.Akli bilimler ise bizi
yaradan Yüce Allah’ın varlığını kanıtlayan , akıl yoluyla açıklayan bilimlerdi.
1
Osmanlı
Devletinde ilk medrese 1331 yılında İznikte açılmıştır.Bu medreseye ‘’İznik
Medresesi’’ ya da ‘’İznik Orhaniyesi’’ denilmektedir.İznik medresesine atana
ilk müderris ‘’ Davud el Kayseridir’’.Taceddin-i kürdi, Aleaddin Ali Esved de
burada eğitim vermiştir.Bu müderrisler Selçuklu Medresesinin bulunduğu
Konya,Kayseri ve Aksaraydan gelmişlerdir.Bunlar Osmanlı Devletinin eğitiminde
yapı taşlarıdır.Yetişmiş işgücü eksiği vardır.Bunun için Türkistan ,Suriye,İran
ve Mısır gibi bilimde,akli ve nakli konularda gelişmiş olan ülkelerden
müderrisler getirtilmiştir.
Osmanlı
Devleti eğitim alanında gelişirken daha önce ki Türk Devletlerini örnek
aldı.Onlar üzerine eklemeler yaparak geliştirdi kendini öğrencilerine dini ve
fenni ilimlerinin yanı sıra onlara iyi bir insan , devletine bağlı iyi bir
asker yetiştirmek için uğraştı.Medresede okuyan öğrenciler görevlerini en iyi
şekilde yapıyordu,Osmanlı Devletinin ayakta durabilmesi için yapması gereken de
buydu.Özellikle Fatih Sultan Mehmet Han ve Kanuni Sultan Süleyman döneminde
eğitim veren medreseler en yüksek seviyeye ulaşmışlardı.
1-ERGÜN
Mustafa,Türk Eğitim Tarihi/makale/2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder